PARTICIPATORY BUDGETING AS A FORM OF RESIDENTS’ CO-DECISION ON THE ALLOCATION OF LOCAL FUNDS: A CASE STUDY OF THE CITY OF PRZEMYŚL

Abstrakt

Participatory budgeting, also called civic budgeting, is a major instrument to facilitate engagement in local government affairs and foster social awareness among residents. It consists in involving residents in the allocation of a pool of public funds made available by local authorities. The purpose of this article is to assess the implementation of participatory budgeting in the city of Przemyśl, Podkarpackie Province, between 2013 and 2022. The assessment methods are desk research based on publicly available data, and interviews with city hall staff. The study confirms that the implementation of participatory budgeting made it possible to achieve the overarching goal of the project, which was to increase engagement by encouraging citizens to participate in public life and co-decide on the allocation of public funds.

https://doi.org/10.7862/rz.2023.hss.05
pdf (English)

Bibliografia

Act of 8 March 1990 on municipal governments, Art. 5.

Alexiu, T.M., Lazar, T.A., Baciu, E.L. (2011). Community participation and involvement in social actions. “Transylvanian Review of Administrative Sciences”, 33.

Bigoszewski, K. (2017). W starciu z budżetem partycypacyjnym. Praktyka tworzenia i wdrażania. “Studia z Polityki Publicznej”, 1(13).

Boc, E. (2019). The development of participatory budgeting processes in Cluj-Napoca. “Transylvanian Review of Administrative Sciences”, No. 58E.

Chambers, S. (2003). Deliberative democratic theory. “Annual Review of Political Science”, 6(1).

Gajewski, S. (2018). Ustawy samorządowe. Nowe instytucje. Analiza z przykładami i wzorami dokumentów. Warszawa: C.H. Beck.

Głąbicka, K., Świtala, P. (2016). Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym – aspekty prawne, ekonomiczne, społeczne, Instytut Naukowo-Wydawniczy, Radom: „Spatium”.

Goldfrank, B. (2007). The Politics of Deepening Local Democracy: Decentralization, Party Institutionalization, and Participation. “Comparative Politics”, 39(2).

Górka, M. (2017). Budżet partycypacyjny – mechanizm kreowania budżetu gminy przez jej mieszkańców – wybrane zagadnienia. Wyzwania rozwoju miast. Łączenie samorządów lokalnych. Budżet obywatelski. Zielona Góra: PTE w Zielonej Górze.

Grzebyk, M., Pierścieniak, A. (2021). Assessing activities of local administrations from the perspective of the social participation of inhabitants of cities with poviat status in Podkarpackie province in Poland. “Humanities and Social Science”, Vol. XXVI (28), No. 1.

Grzebyk M., Pierścieniak A., Pytko P. (2019). Administracja lokalna w procesie partycypacji społecznej (na przykładzie miast grodzkich w województwa podkarpackiego). “Studia z Polityki Publicznej”, nr 3(23).

Hausner, J. (ed.) (1999). Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik. Kraków: MSAP AE Kraków.

Hong S. (2015). Citizen Participation in Budgeting: A Trade-Off between Knowledge and Inclusiveness? “Public Administration Review”, 75(4).

Legutko-Kobus, P. (2018). Partycypacja jako element programowania rozwoju lokalnego. “Studia z Polityki Publicznej”, nr 3.

Musiał-Malago M. (2022). Analiza budżetu obywatelskiego w polskich miastach – studium przypadku Nowego Sącza. “Studia Ekonomiczne. Gospodarka. Społeczeństwo. Środowisko”.

Ostałkiewicz, R.G. (2015). Władze gminy a wspólnota lokalna: demokratyzacja zarządzania publicznego i partycypacja społeczna w procesach decyzyjnych. “Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 20.

Paul, S. (1987). Community Participation in Development Projects: the World Bank Experience. “World Bank Discussion Papers”, 6.

Rachwał, M. (2018). Budżet partycypacyjny jako nowa forma współdecydowania o finansach lokalnych. “Przegląd Politologiczny”, 4.

Roberts, N. (2004). Public Deliberation in an Age of Direct Citizen Participation. “The American Review of Public Administration”, Vol. 34, No. 4.