Przejście strugi syntetycznej w strugę turbulentną
PDF

Keywords

struga syntetyczna
struga turbulentna
wir pierścieniowy
generatory przepływu o zerowym wydatku masowym

How to Cite

Gil, P. (2016). Przejście strugi syntetycznej w strugę turbulentną. Advances in Mechanical and Materials Engineering, 33(293 (1), 37-46. https://doi.org/10.7862/rm.2016.3

Abstract

Struga syntetyczna (ang. synthetic jet) jest rodzajem przepływu generowanym przez ścieżkę wirów pierścieniowych wytwarzanych przez generator strugi syntetycznej. Cechą charakterystyczną urządzenia wytwarzającego strugę syntetyczną jest brak zewnętrznego doprowadzenia płynu. Struga syntetyczna powstaje na skutek cyklicznego ruchu tłoka lub membrany wewnątrz komory, która ma jedną lub wiele dysz w ściance. Struga syntetyczna w bliskiej odległości zbudowana jest z poruszających się wirów pierścieniowych, które dodatkowo zasysają płyn z otoczenia do wewnątrz wiru. Po przekroczeniu pewnej odległości wir rozrasta się zwiększając swoją masę i tracąc spójność przechodzi w przepływ turbulentny. W pracy zaprezentowano wyniki badań eksperymentalnych przejścia strugi syntetycznej w strugę turbulentną.

https://doi.org/10.7862/rm.2016.3
PDF

References

1. Cater J.E., Soria J.: The evolution of round zero-net-mass-flux jets, J. Fluid Mech., 472 (2002) 167-200.
2. Chaudhari M., Verma G., Puranik B., Agrawal A.: Frequency response of a synthetic jet cavity, Exp. Thermal Fluid Sci., 33 (2009) 439-448.
3. Frohnapfel B.: Multi-point similarity of the axisymmetric turbulent far jet and its implication for the POD, Master Thesis, Chalmers University of Technology, Goteborg 2003.
4. Gil P., Strzelczyk P.: Kryterium powstawania strugi syntetycznej, ZN PRz Mechanika, 86 (2014) 517-525.
5. Holman R., Utturkar Y., Mittal R., Smith B.L., Cattafesta L.: Formation criterion for synthetic jets, The American Inst. Aeronautics Astronautics, 43 (2005) 2110-2116.
6. Hussein H., Capp S., George W.: Velocity measurements in high Reynolds number. Momentum-conserving, axisymmetric, turbulent jet, J. Fluid Mech., 258 (1994) 31-75.
7. Ledebeva I.V., Grushin A.E.: Amplitude and frequency characteristic of acoustic jets, Acoustical Physics, 49 (2003) 300-304.
8. Lee C., Timchenko V., Yeoh G.H., Reizes J.A.: Effect of the variable properties on heat transfer in micro-channel with synthetic jet, 9th Australasian Heat and Mass Transfer Conference, Melbourne 2011.
9. Liang Shao-Yo: Mass of air cannon vortex. International School Bangkok, ISB Journal of Physics (http://www.isjos.org) Bangkok 2007.
10. Mallinson S.G., Reizes J.A., Hong G., Westbury P.S.: Analysis of hot-wire anemometry data obtained in a synthetic jet flow, Exp. Thermal Fluid Sci., 28 (2004) 265-272.
11. Milanovic I.M., Zaman K.B.M.Q.: Synthetic Jets in Crossflow, AIAA Journal, 43 (2005) 929-940.
12. Pavlova A., Amitay M.: Electronic cooling with synthetic jet impingement, J. Heat Transfer, 128 (2006), 897-907.
13. Qayoum A., Gupta V., Panigrahi P.K., Muralidhar K.: Influence of amplitude and frequency modulation on flow created by a synthetic jet actuator, Sensors Actuators, A 162 (2010) 36-50.
14. Shuster J.M., Smith D.R.: A study of the formation and scaling of a synthetic jet. Reno, NV: AIAA Paper 2004-0090.
15. Smith B., Swift G.: A comparison between synthetic jets and continuous jets. Experiments in Fluids 34 (2003) 467–472
16. Smith D.R.: A study of the formation and scaling of synthetic jet, Final Report F49620-01-1-0301, University of Wyoming. 2005
17. Timchenko V., Reizes J., Leonardi E., de Vahl Davis G.: A criterion for the formation of micro synthetic jets, ASME Int. Mech. Eng. Congress Exposition (IMECE2004), Anaheim 2004, California, pp. 197-203.
18. Urgina S.: Experimental analysis and analytical modeling of synthetic jet-cross flow interactions, Doctor of Philosophy dissertation, University of Maryland 2007.
19. Wygnanski I., Fiedler H., Some measurements in self-preserving jet, J. Fluid Mechanics 38 (1969) 577-612.
20. Zhou J., Tang H., Zhong S.: Vortex roll-up criterion for synthetic jets, AIAA Journal, 47 (2009) 1252-1262.