Recycling of automotive catalytic converters with application of magneto-hydrodynamic pump
PDF

Keywords

automotive catalytic converters
EURO standards
magneto-hydrodynamic pump
recycling

How to Cite

Wójcik, M., Pawłowska, B., & Stachowicz, F. (2016). Recycling of automotive catalytic converters with application of magneto-hydrodynamic pump. Advances in Mechanical and Materials Engineering, 33(293 (1), 73-83. https://doi.org/10.7862/rm.2016.7

Abstract

The automotive catalytic converter is a part of exhaust system in vehicles, which reduces the amount of harmful substances in exhaust fumes. The need of using automotive catalytic converters results from rigorous standards for exhaust fumes emissions, called EURO standards. In Poland, there is not any installation designed in order to recycle worn out automotive catalytic converters. Catalytic converters are purchased by individual entrepreneurs and exported abroad. This article presents a solution of recycling of catalytic converters which can recover precious metals contained in catalytic converters. This article also characterizes automotive catalytic converters and reviews the standards of exhaust fumes emission.

https://doi.org/10.7862/rm.2016.7
PDF

References

1. Bursa J.: Recykling części samochodowych, III Konf. N-T „Pojazd a środowisko”, Radom 2001.
2. Drzewiecki P.: Urządzenie do odzysku platyny ze zużytych katalizatorów samochodowych przy wykorzystaniu pompy magneto-hydrodynamicznej, Materiały Śląskiego Środowiskowego Studium Doktoranckiego, Gliwice 2013.
3. Fikus F., Wieczorek T.: Urządzenia magnetohydrodynamiczne w odlewniach i hutach, Śląsk, Katowice 1997.
4. Fornalczyk A., Saternus M.: Utylizacja katalizatorów samochodowych na drodze hydrometalurgicznej, XV Konf. N-T „Produkcja i Zarządzanie w Hutnictwie”, Częstochowa 2007.
5. Frącz W., Stachowicz F.: Materials recovery from used lead-acid batteries, 7-th Int. Multidisciplinary Conf., Baia Mare 2009, pp. 157-162.
6. Golak S., Przyłucki R.: The optimization of an inductor position for minimization of a liquid metal free surface, Electrical Review, 11 (2008), pp.163-164.
7. Hagelüken C.: Recykling von Autoabgaskatalysatoren - Stand und Perspektive für Europa, Metall, 49 (1995), p. 486.
8. Leboucher L., Boissonneau P.: Channel shape optimization of electromagnetic pumps, IEE Transactions on Magnetics. 31/3 (1995), pp. 2142-2145.
9. Lejda K., Stachowicz F.: Odzysk metali w procesach recyklingu oraz uwarunkowania w rozwoju konstrukcji samochodów, ZN OBR SM BOSMAL, 32 (2006), pp. 33-44.
10. Liu S.X., Winslow G.R., Yester S., Gromek G.P, Crouch A., Sendijarevic V.: Shredding late model Chrysler vehicles, ASR sample collection and characterization of ASR, SAE Trans., 980480 (1998) 378-389.
11. Małuszyńska I., Bielecki B.: Recykling odpadów wycofanych z eksploatacji jako metoda ograniczająca ilość odpadów niebezpiecznych w środowisku, Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych, 48 (2011), pp. 12-15.
12. Osiński J., Żach P.: Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa 2006.
13. Pragłowska-Gorczyńska Z.: Static characteristics of electrodynamic feeder for liquid zinc, Acta Technica Napocensis Series: Applied Mathematics, Mechanics and Engineering, 48 (2003), pp. 313-324.
14. Stachowicz F.: Recovery of metals from used electric batteries, Progressive Technologies and Materials, OW PRz, Rzeszów 2007, pp. 123-135.
15. Stachowicz F.: Reuse, recovery and recycling of metals from end of life vehicles, Progressive Technologies and Materials, OW PRz, Rzeszów 2005, pp. 93-103.