AN ANALYSIS OF THE CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FACING THE INTERDISCIPLINARY ENGINEER OF THE 21ST CENTURY BASED ON THE CONCEPT OF INDUSTRY 4.0
HSS-okładka-31-2024-02
pdf

Keywords

characteristics of engineers
industry 3.0
industry 4.0
industry 5.0
interdisciplinary engineer
technical challenges
non-technical challenges

Abstract

This article focuses on analyzing the challenges and opportunities that modern engineers encounter. In the context of a dynamically changing technological environment, the authors identify key areas such as the growing importance of interdisciplinarity, the need for flexibility in acquiring new skills, and ethical dilemmas related to technological progress. At the same time, they discuss the opportunities presented by the emerging technological revolution and how engineers can contribute to solving global problems through their comprehensive approach. The article is an important contribution to understanding the role of the interdisciplinary engineer in the 21st century and how to cope with new challenges and exploit opportunities in the world of science and technology.

https://doi.org/10.7862/rz.2024.hss.18
pdf

References

Bajor, A., Bąk, K., Brzezińska, B., Brzozowski, M. et al. (2021) [In:] Pollak, A., Ozubko, A., red., Przedsiębiorstwo 4.0, 360°: rekomendacje dobrych praktyk. Warszawa: Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa.

Cabała, P., red. (2018). Zarządzanie portfelem projektów w organizacji: Koncepcje i kierunki badań. Kraków: Mfiles.pl.

Dao, N.-N., Thinh, T.N., Nguyen, N.T. (2023). Intelligence of Things: Technologies and Applications. “Springer Nature Switzerland”. DOI: 10.1007/978-3-031-46749-3.

Elngar, A., Nadesan, T., Elhoseny, M., Sagayam, M. (2022). Cyber Security and Operations Management for Industry 4.0. CRC Press LLC. DOI: 10.1201/9781003212201.

Furmanek, W. (2018). Najważniejsze idee czwartej rewolucji przemysłowej (Industrie 4.0). „Dydaktyka Informatyki”, No. 13. DOI: 10.15584/di.2018.13.8.

Gracel, J., Stoch, M., Biegańska, A., Rząca, A. (2017). Inżynierowie 4.0. (Nie) gotowi do zmian? DOI: 10.13140/RG.2.2.11530.77769.

Górska-Rożej, K. (2014). Identyfikacja składowych kompetencji w kontekście efektywnego zarządzania kompetencjami. „Obronność – Zeszyty Naukowe Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej”, Vol. 2, No. 10.

Gupta, S., Banerjee, I., Bhattacharyya, S. (2019). Big Data Security. Berlin, Boston: De Gruyter. DOI: 10.1515/9783110606058.

Kaźmierczak, J. (2016). Inżynier XXI wieku w wymiarze nie tylko technicznym. „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie”, Politechnika Śląska, No. 99.

Karim, R., Galar, D., Kumar, U. (2023). AI Factory: Theories, Applications and Case Studies. Boca Raton: CRC Press. DOI: 10.1201/9781003208686.

Kompetencja (n.d.). Słownik języka polskiego PWN [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://sjp.pwn.pl/sjpkompetencja;2564077.html.

Kompetencja (n.d.). Synonimy.pl [access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://www.synonimy.pl/synonim/kompetencja/.

Kompetentny (n.d.). Synonimy.pl [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://www.synonimy.pl/synonim/kompetentny/.

Marszycki, M. (2021). Jakie kompetencje powinien posiadać inżynier przyszłości? ITwiz. [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://itwiz.pl/jakie-kompetencje-powinien-posiadac-inzynier-przyszlosci/.

Nandunkar, K., Mhasde, C., Shahabadkar, P.K. (2016). Enhancing placement opportunities for engineering graduates: A case study. 45th ISTE National Convention and International Conference at Amravati [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://journaleet.in/articles/enhancing-employability-skills-and-placements-in-technical-institutes--a-case-study.

Ośmiałowska, L., Ullman, P., Kiljan, A., Jonda, E. (2022). Różnice osobowościowe pomiędzy inżynierem 3.0 oraz 4.0. [In:] Bonek, M., ed., TalentDetector2022_Summer: Międzynarodowa Studencka Konferencja Naukowa, Gliwice, 13 czerwca 2022.

Philbin, S. (2021). Driving sustainability through engineering management and systems engineering. “Sustainability”, Vol. 13, No. 12. DOI: 10.3390/su13126687.

Piwowar-Sulej, K. (2022). Zrównoważony rozwój personelu poprzez szkolenia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Płuska, K. (2017). Cztery typy osobowości wg Hipokratesa – którym jesteś? + Test. Miękko o kompetencjach by Katarzyna Płuska [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://www.katarzynapluska.pl/cztery-typy-osobowosci-wg-hipokratesa-ktorym-jestes-test/

Prisecaru, P. (2016). Challenges of the fourth industrial revolution. “Knowledge Horizons-Economics”, Vol. 8, No. 1.

Roczniak, B. (2017). Rola testów psychometrycznych w procesie rekrutacji. Inforakademia [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://akademia.infor.pl/kurs/FOB0000000000000753062,rola-testow-psychometrycznych-w-procesie-rekrutacji.html.

Sharma, A., Singh, B.J. (2020). Evolution of Industrial Revolutions: A Review. “International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering”, Vol. 9, No. 11. DOI: 10.35940/ijitee.I7144.0991120.

Stoch, M., Gracel, J. (2016). Inżynierowie przemysłu 4.0: jak ich rozwijać? Warszawa: ICAN Institute.

Strelau, J. (1985). Temperament, osobowość, działanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szkop, K. (2012). Trafność metod doboru personelu wykorzystywanych w przedsiębiorstwach [In:] Gregorczyk, A., ed., Procesy decyzyjne w warunkach niepewności. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.

Traczyk, W. (2021). Jaki będzie inżynier w Przemyśle 4.0? Elektrotechnik AUTOMATYK [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://elektrotechnikautomatyk.pl/artykuly/jaki-bedzie-inzynier-w-przemyśle-4-0

Wolniak, R. (2023). Industry 5.0 – characteristic, main principles, advantages and disadvantages. “Scientific Papers of Silesian University of Technology – Organization and Management Series”, No. 170. DOI: 10.29119/1641-3466.2023.170.40.

Wodnicka, M. (2021). Wpływ czwartej rewolucji przemysłowej na innowacyjność usług. „Optimum. Economic Studies”, Vol. 3, No. 105. DOI: 10.15290/oes.2021.03.105.04.

Wyzwanie (n.d.). Słownik języka polskiego PWN [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://sjp.pwn.pl/sjp/wyzwanie;2541345.html.

Zdrojewski, E., Gajewski, D. (2009). Koncepcje osobowościowe i ich zastosowanie w procesie naboru pracowników. „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej”, Vol. 1, No. 13.

Zimnowłocka-Łozyk, E. (2011). Testy psychologiczne jako narzędzie skutecznego procesu rekrutacyjnego [In:] Urbaniak, B., ed., Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi.

Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: 10.18778/7525-546-1.34.

kluczowych umiejętności w branży inżynierii i produkcji (2022). Michael Page Poland [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://www.michaelpage.pl/advice/porady-dla-pracodawców/rekrutacja-i-selekcja/10-kluczowych-umiejętności-w-branży-inżynierii.

kompetencji inżyniera przyszłości. Zobacz, jak zrobić karierę w przemyśle i na produkcji (2021). Strefa Biznesu [Access: 16.11.2023]. Access on the internet: https://strefabiznesu.pl/10-kompetencji-inzyniera-przyszlosci-zobacz-jak-zrobic-kariere-w-przemysle-i-na-produkcji/ar/c10-15485328.