Abstrakt
The aim of this paper is to identify the potential of the Ukrainian grain transport route through Poland, and to predict the effects of using this route for the domestic grain market. Analytical methods are used in the research, including SWOT analysis and variant analysis. It is found that, even with a certain organizational and investment effort, the route through Poland may be, at most, a significant supplement to other export routes. The available transport, reloading, and storage reserves are small when set against the scale of needs related to the replacement of traditional export routes through Ukrainian ports on the Black Sea and the Sea of Azov. Conclusions are also formulated about the impact of Ukrainian grain transport on the domestic grain market in various scenario options (direct transit, indirect transit, and “penetration” of goods into the Polish market).
Bibliografia
Banak, M., Brdulak, J., Krysiuk, C., Pawlak, P. (2014). Kierunki rozwoju infrastruktury transportu samochodowego w Polsce. Warsaw: ITS.
Barcikowska, R. (2019). Wybrane źródła finansowania badań naukowych na przykładzie działalności Instytutu Kolejnictwa – studium przypadku. “Problemy Kolejnictwa” No. 185. DOI:10.36137/1851P.
Bezpartochnyi, M., Britchenko, I. (2022). Export logistics of agricultural products of Ukraine in the context of ensuring food security during martial law [in:] Current issues of security management during martial law. Slovakia.
Brdulak, J., Florczak, E., Krysiuk, C., Pawlak, P., Zakrzewski, B. (2017). Analiza wpływu zbudowanej infrastruktury drogowej na poziom aktywności ekonomicznej w otaczających jednostkach terytorialnych. Warsaw: MIiR.
Cherevko, H., Kolodiichuk, V. (2017). The Use Various Branches of Transport on the Grain Market in Ukraine. “Ekonomika i Organizacja Logistyki” No. 2(1). DOI: 10.22630/EIOL.2017.2.1.1.
Dibrova, A., Dibrova, L., Dibrova, M. (2018). Competitiveness of Ukrainian Grains and Oilseeds in Terms of Diversification of Export. International Scientific Days 2018: Towards Productive, Sustainable and Resilient Global Agriculture and Food Systems: Proceedings. DOI: 10.15414/isd2018.s1.02.
Dykha, M., Dykha, V. (2022). Ukraina w systemie przemian cywilizacyjnych świata i innowacyjnego rozwoju. “Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu” No. 52(2).
Dylewski, Z. (2022). Wpływ rosyjskiej inwazji na Ukrainę na międzynarodowe rynki żywnościowe. “Zeszyty Naukowe Staropolskiej Akademii Nauk Stosowanych w Kielcach Gospodarka i Finanse” No. 11.
European Commission (2022). Fair yield outlook, but reduced production areas in Ukraine. [access: 20.09.2022]. Access on the internet: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-news/fair-yield-outlook-reduced-production-areas-ukraine-2022-09-12_en.
FAO (2022). Crop Prospects and Food Situation. “Quarterly Global Report” No. 2. DOI: 10.4060/cc0868en.
International Grains Council (2022). Databank: Ukraine Production and Trade (Main Grains & Oilseeds/Products) [access: 10.10.2022]. Access on the internet: https://www.igc.int/en/downloads/2022/gen2122misc1.pdf.
Jagtap, S., Trollman, H., Trollman, F., Garcia-Garcia, G., Parra-López, C., Duong, L., Martindale, W., Munekata, P.E.S., Lorenzo, J.M., Hdaifeh, A., Hassoun, A., Salonitis, K., Afy-Shararah, M. (2022). The Russia-Ukraine Conflict: Its Implications for the Global Food Supply Chains. “Foods” No. 11(14). DOI: 10.3390/foods11142098.
Kurzeja, M. (2022). Rosyjska inwazja na Ukrainę a sytuacja gospodarcza UE. “Zeszyty Naukowe Staropolskiej Akademii Nauk Stosowanych w Kielcach Gospodarka i Finanse” No. 11.
Massel, A. (2021). Wykorzystanie zmodernizowanej infrastruktury kolejowej w Polsce. “Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie” No. 2(123).
Matuszak, S. (2022). Produkcja i eksport żywności z Ukrainy w warunkach wojny z Rosją. “Komentarze Ośrodka Studiów Wschodnich” No. 444.
Nasir, M.A., Nugroho, A.D., Lakner, Z. (2022). Impact of the Russian-Ukrainian Conflict on Global Food Crops. “Foods” No. 11(19). DOI: 10.3390/foods11192979.
Oxford Analytica (2022). Russian war aims and grain plans to fuel global crisis. “Expert Briefings”. DOI: 10.1108/OXAN-DB270712.
Polski Instytut Ekonomiczny (2022). Polska kolej w obliczu wojny – niewykorzystany potencjał. “Tygodnik Gospodarczy PIE” No. 23, p. 8–9.
Rabe, M. (2019). Zrównoważony rozwój transportu kolejowego w Polsce. “Problemy Transportu i Logistyki” No. 2(46). DOI: 10.18276/ptl.2019.46-02.
Regulation (EU) 2022/870 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2022 on temporary trade-liberalisation measures supplementing trade concessions applicable to Ukrainian products under the Association Agreement between the European Union and the European Atomic Energy Community and their Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part (OJ L 152, 3.6.2022, p. 103–108).
Solska, J. (2022). Suchy prysznic. “Polityka” No. 29(3372).
Tárik, M. (2022). The Russo-Ukrainian War is a Threat to Food Security in the Arab World. “Atlas Journal” No. 8(48).
Urząd Transportu Kolejowego (2022). After: Farmer.pl, Rekordowe przewozy zboża koleją w drugim kwartale roku [access: 10.10.2022]. Access on the internet: https://www.farmer.pl/fakty/rekordowe-przewozy-zboza-koleja-w-drugim-kwartale-roku,123670.html.
Ustawa z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835).
Ziajka, E., Rozmarynowska-Mrozek, M. (2021). Raport. Polskie porty morskie w 2020 roku. Podsumowanie i perspektywy na 2021 rok. Port Monitor.
—— (2022). Raport. Polskie porty morskie w 2021 roku. Podsumowanie i perspektywy na 2021 rok. Port Monitor.
Zolotnytska, Y., Kowalczyk, S. (2022). Ukraina na światowym rynku rolnym. “Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” No. 65(3). DOI: 10.33119/KNoP.2022.65.3.1.