THE USE OF E-LEARNING TOOLS IN TRAINING AND THE DEVELOPMENT OF SOCIAL-DIGITAL COMPETENCES IN THE GENERATIONAL Z GROUP

Abstrakt

This paper analyzes the socio-digital competencies developed by Generation Z as a result of using remote tools in education, training, and remote work. The research was conducted with quantitative and qualitative methods, using a proprietary online survey and interviews with students. The survey, created in MS Forms, included closed, semi-open, and multiple-choice questions. One hundred and fifty-one economically active second-year students of Management and Production Engineering at the Wrocław University of Economics in the 2020/2021 summer semester were surveyed. Results indicated that remote learning tools contribute to the development of both social competencies (such as creativity, motivation, emotional intelligence, communication skills, and cognitive curiosity) and digital competencies (e.g., design, use of media and applications, ability to protect information/data, ability to use information/data, and handling AI). As a result, examples of social-digital competencies were proposed, such as proficiency in creative design or the ability to achieve digital comfort. The conscious development of these competencies by the management of modern companies is expected to better respond to the needs of Generation Z.

https://doi.org/10.7862/rz.2024.hss.51
pdf (English)

Bibliografia

Armstrong, M. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.

Canva (2022). Co zaprojektujesz? [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://www.canva.com/pl_pl.

Capgemini (2021). Raport Capgemini: Przyszłość pracy – od modelu pracy zdalnej do hybrydowej [Access: 01.09.2023]. Access on the internet: https://capgeminipolska.

prowly.com/122555-raport-capgemini-przyszlosc-pracy-od-modelu-pracy-zdalnej-do-hybrydowej.

Dąbrowski, M. (2013). E-learning w szkolnictwie wyższym. „Studia BAS”, Vol. 3(35).

Ebner, C., Gegenfurtner, A. (2019). Learning and Satisfaction in Webinar, Online, and Face-to-Face Instruction: A Meta-Analysis. “Frontiers in Education”, No. 4. DOI: 10.3389/feduc.2019.00092.

Euromonitor International: Strategy Briefing (2011). Make Way for Generation Z : Marketing to Today’s Tweens and Teens. Access on the internet: https://www.euromonitor.com/make-way-for-generation-z-marketing-to-todays-tweens-and-teens/report.

Feiertag, J., Berge, Z.L. (2008). Training Generation N: How educators should approach the Net Generation. “Education + Training”, Vol. 50(6). DOI: 10.1108/00400910810901782.

Friedrich, R., Peterson, M. (2010). The Rise of Generation C. Implications for the World of 2020. Access on the internet: https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/2002-2013/rise-generation-c/strategyand-rise-of-generation-c.pdf.

Genial.ly (2022). Creating interactive content is easy [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://genial.ly/.

Gutowska, S. (2019). Rozwój kompetencji przedstawicieli różnych pokoleń na rynku usług edukacyjnych i szkoleniowych. „Ogrody Nauk i Sztuk”, No. 9. DOI: 10.15503/onis2019.353.363.

Hendarman, A.F., Tjakraatmadja, J.H. (2012). Relationship among Soft Skills, Hard Skills, and Innovativeness of Knowledge Workers in the Knowledge Economy Era. “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, No. 52.

Jakóbczyk, J. (2023). Kluczowe kompetencje pracownika przyszłości. Pracownik 4.0 – przyszłość zaczyna się dziś. [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://www.ey.com/pl_pl/insights/workforce/kluczowe-kompetencje-pracownika-przyszlosci [1]

Janiszewski, J., Krasiński, M. (2017). Kształtowanie postaw innowacyjnych studentów. „Studia i Prace WNEIZ US”, Vol. 48(3).

Jelonek, M. (2014). Kompetencje [In:] Dardziński, P. et al., eds., Przedsiębiorczość, głupcze!: jak wejść na drogę do bogactwa? Kraków: Księgarnia Akademicka: Fundacja Lepsza Polska, p. 16–35.

Kahoot (2022). Make learning awesome! [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://kahoot.com/.

Kassim, E.S. (2021). Digital Competencies among Generation Z Comparison between Countries. “International Journal of Advanced Science and Technology”, Vol. 29(10).

Kęsy, M. (2008). Kompetencje zawodowe młodych. Możliwości szkolnictwa zawodowego a potrzeby pracodawców. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Konieczna-Kucharska, M. (2015). Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli. „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej”, No. 19.

Konkel, W. (2023). Oczekiwania młodego pokolenia na rynku pracy. Zeszyty Studenckie „Nasze Studia”, No 13.

Lévy-Leboyer, C. (1997). Kierowanie kompetencjami: bilanse doświadczeń zawodowych. Warszawa: Poltext.

Łuczak, P. (2013). Nowoczesne techniki rozwoju kompetencji pracowniczych jako odpowiedź na potrzeby pracowników pokolenia Y. „Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego”, No. 11.

Masterson, M. (2020). An Exploration of the Potential Role of Digital Technologies for Promoting Learning in Foreign Language Classrooms: Lessons for a Pandemic. “jET”, Vol. 15, No. 14.

Matczak, A. (2005). Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej i kompetencji społeczno-emocjonalnych. Raport końcowy z realizacji projektu 2H01F06223 w latach 2002–2005. (Tekst niepublikowany).

Matusiak, R. (2020). Kompetencje medialne, informacyjne i cyfrowe a kształcenie w społeczeństwie informacyjnym. „Szkoła – Zawód – Praca”, No. 19. DOI: 10.34767/SZP.2020.01.04.

Miro (2022). Product [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://miro.com/.

Mizuko, I. (2008). Living and Learning with New Media: Summary of Findings from the Digital Youth Project. Massachusetts: MacArthur Foundation Reports on Digital Media and Learning, The MIT Press.

Molga, A. (2015). Platformy e-learningowe – serwis internetowy o profilu dydaktycznym. „Dydaktyka Informatyki”, No. 10.

Morbitzer, J. (2012). O istocie medialności młodego pokolenia. „NEODIDAGMATA”, No. 33/34.

Mural (2022). Product [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://www.mural.co/.

Palka, E. (2014). Realizacja metody e-portfolio na platformie OLAT. „E-mentor”, Vol. 1(53).

Paprocka, I., Terlecki, M. (2000). Kompetencje twarde czy miękkie ? Analiza ofert pracy pod kątem pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych. Szkoła – Zawód – Praca, 9(14), pp. 87-96.

Przybyła, M. (2021). Distance Learning – Unjustified Enthusiasm or the First Milestone? “Rocznik Pedagogiczny”, 44(1). DOI: 10.2478/rp-2021-0014.

Quizizz (2022). The 100% engagement platform. [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://quizizz.com/.

Sadowski, R. (2018). Raport Newspoint: Pokolenia w Polsce i potrzeba monitorowania ich rosnącej aktywności [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://www.newspoint.pl/blog/raport-newspoint-pokolenia-w-polsce-i-potrzeba-monitorowania-ich-rosnacej-aktywnosci.

Schroth, H. (2019). Are you ready for gen Z in the workplace? “California Management Review”, No. 61(3). DOI: 10.1177/0008125619841006.

Seemiller, C., Grace, M. (2016). Generation Z Goes to College. New York: Jossey-Bass Publisher. DOI: 10.24926/jcotr.v25i1.2919.

Silberman, M., Biech, E. (2016). Metody aktywizujące w szkoleniach. Warszawa: Wolters Kluwer.

Singh, A.P., Dangmei, J. (2016). Understanding the Generation Z: the Future Workforce. “South-Asian Journal of Multidisciplinary Studies”, Vol. 3(3).

Smolbik-Jęczmień, A. (2013). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y – podobieństwa i różnice. „Nauki o Zarządzaniu”, Vol. 1(14).

—— (2017). Kształtowanie własnej kariery zawodowej w kontekście wielopokoleniowości. Wrocław: UE we Wrocławiu.

Stunża, G.D. (2017). Edukacja wersja beta. Pokolenie Z i pokolenie Alfa a kompetencje uczestnictwa w kulturze. „Kultura Popularna”, 4(50). DOI: 10.5604/01.3001.0010.0046.

Wałachowska, A. (2021). Edukacja zdalna szansą na wyższe wyniki w nauce? „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej”, 72. DOI: 10.32016/1.72.17.

Waśko, R. (2016). Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y, Z w kontekście użytkowania nowych technik i Internetu. Socjologia codzienności jako niebanalności. Rzeszów: Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko.

Wiktorowicz, J. et al. (2016). ‘Pokolenia – co się zmienia?’ Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer.

Wordwall (2022). Funkcje [Access: 9.10.2022]. Access on the internet: https://wordwall.net/pl.