BUILDING ENVIRONMENTAL AWARENESS AMONG STUDENTS IN POLAND – CASE STUDY WROCŁAW UNIVERSITY OF SCIENCE AND TECHNOLOGY

Abstrakt

Climate change is one of the most important challenges facing our community today. Among its various sources, irresponsible human activity, including excessive consumption, plays a significant role. As a society, we compensate for periods of deprivation with increased consumption of many goods without regard for environmental effects. In this context, environmental consciousness, especially among young people forming their habits and attitudes, becomes extremely important. Generation Z, current university students, has demonstrated a notable increase in environmentally conscious actions and attitudes. The purpose of the article is to assess the state of environmental awareness and knowledge among Generation Z and to identify the activities of universities in building environmental awareness among students at Wroclaw University of Science and Technology (WUST). The article analyzes research conducted in Poland on environmental awareness and behavior among different groups of respondents. These findings were juxtaposed with the expectations of environmental education in Poland, noting that there is a lack of content related to environmental education and building environmental awareness in the study programs, which is due to the lack of a holistic approach to the entire process of environmental education. The article presents pro-environmental activities in the example of WUST. These activities mostly focus on the transfer of knowledge and somewhat less on motivating students to action. There is a lack of activities that build emotional involvement, which is crucial in developing environmental awareness. In addition, there is little involvement in social issues.

https://doi.org/10.7862/rz.2024.hss.56
pdf (English)

Bibliografia

Burger, T. (1984). Świadomość ekologiczna i potrzeby w zakresie ochrony i kształtowania środowiska mieszkańców województwa tarnobrzeskiego [Typewritten]. Instytut Kształtowania Środowiska.

Center for Sustainability and Climate Protection (2024) [Access: 10.07.2024]. Access on the internet: https://klimat.pwr.edu.pl.

Chawla, L. (1998). Significant Life Experiences Revisited: A review of research on sources of environmental sensitivity. “Environmental Education Research”, 4(4). DOI: 10.1080/1350462980040402.

Chodkowska-Miszczuk, J., Rogatka, K., Lewandowska, A. (2023). The Anthropocene and ecological awareness in Poland: The post-socialist view. “The Anthropocene Review”, 10(2). DOI: 10.1177/20530196211051205.

Dyląg, A. (2014). Świadomość ekologiczna i energetyczna młodzieży dużego i małego miasta w województwie łódzkim [In:] Bezpieczeństwo energetyczne, Vol. 2. Poznań: PWN.

Dziamski, Z., Nowosielski, W. (2013). Świadomość bezpieczeństwa ekologicznego społeczeństwa polskiego na przełomie XX i XXI wieku. “Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, t. 1.

Frątczak, J. (1995). Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

Górka, K., Poskrobko, B., Radecki, W. (2001). Ochrona środowiska: Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne (IV). Warsaw: PWE.

Grupa Badawcza DSC. (2022). Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport z badania trackingowego. Warsaw: Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Guzy, A., Ochwat, M. (2022). Uczniowie wobec zmian klimatu. Raport z badań. Katowice: Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Kiełczewski, D. (2001). Ekologia społeczna. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko.

Kłos, L. (2015). Świadomość ekologiczna polaków – przegląd badań. “Studia i Prace WNEiZ”, 42. DOI: 10.18276/sip.2015.42/2-03.

Kollmuss, A., Agyeman, J. (2002). Mind the Gap: Why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? “Environmental Education Research”, 8(3). DOI: 10.1080/13504620220145401.

Omyła-Rudzka, M. (2020). Świadomość ekologiczna Polaków – Komunikat z badań (nr 163/2020). CBOS [Access: 02.10.2023]. Access on the internet: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_163_20.PDF.

Papuziński, A. (2000). Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Papuziński, A. (2006). Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). “Problemy Ekorozwoju”, 1(1).

Parzonko, A.J., Balińska, A., Sieczko, A. (2021). Pro-Environmental Behaviors of Generation Z in the Context of the Concept of Homo Socio-Oeconomicus. “Energies”, 14(6), 1597. https://doi.org/10.3390/en14061597

Patrzałek, W. (2017). The importance of ecological awareness in consumer bahavior. “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 501. DOI: 10.15611/pn.2017.501.01.

PBS sp. z o.o., BR sp. z o.o. (2020). Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport z badania trackingowego. Warsaw: Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Poskrobko, B. (1987). Jak postrzegamy ochronę środowiska. “Aura”, 8 and 10.

Rodzoś, J. (2022). O polskiej edukacji ekologicznej – Komentarz ekspercki [Interview] [Access: 20.09.2023]. Access on the internet: https://www.umcs.pl/pl/komentarze-eksperckie,22097,o-polskiej-edukacji-ekologicznej-komentarz-ekspercki,111847.chtm.

Ropuszyńska-Surma, E., Węglarz, M. (2017). Social Acceptance of Renewable Energy Sources in Poland – Guidelines for Education Process. “EDULEARN17 Proceedings”, 5563–5572. 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. DOI: 10.21125/edulearn.2017.2264.

Sobczyk, W. (2000). Edukacja ekologiczna i prozdrowotna. Cracow: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Strumińska-Kutra, M. (2012). Świadomość ekologiczna Polaków. Analiza badań ilościowych z lat 1992–2011. Warsaw: Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa (II). Cracow: Wydawnictwo Znak.

The Regulation of the Minister of Science and Higher Education of November 14, 2018 on the Characteristics of the Second Level of Learning Outcomes for Qualifications at Levels 6-8 of the Polish Qualification Framework, poz. 2218, Journal of Laws (2018).

Tuszyńska, L. (2014). Edukacja i świadomość ekologiczna polskiego społeczeństwa. “Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 3(86).

Wądołowska, K. (2011). Zachowania proekologiczne Polaków – Komunikat z badań (nr BS/23/2011). CBOS [Access: 02.10.2023]. Access on the internet: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_023_11.PDF.

Wódz, J., ed. (1993). Zagrożenia ekologiczne, warunki życia, wizje przyszłości. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Wrocław University of Science and Technology (2024) [Access: 15.07.2024]. Access on the internet: https://www.pwr.edu.pl.