Dla Recenzentów

Nasza polityka recenzowania zakłada, że po dostarczeniu artykułu przez system zgłaszania jest on przekazywany recenzentom w ciągu dwóch tygodni, a oni mają nie więcej niż trzy tygodnie na przygotowanie recenzji. Procedura ta zapewnia, że cały proces decyzyjny powinien zostać sfinalizowany w ciągu 45 dni. Wszystkie nadesłane artykuły są recenzowane przez co najmniej dwóch recenzentów i stosujemy politykę singleblind review.

Do oceny każdego artykułu redaktorzy tematyczni (naukowi) powołują dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora artykułu.

W przypadku artykułów napisanych w językach obcych, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora artykułu.

Redaktorzy tematyczni (naukowi) dobierają recenzentów najbardziej kompetentnych w danej dyscyplinie.

Między recenzentami i autorami artykułów nie występuje konflikt  interesów; w razie potrzeby recenzent podpisuje deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów.

Procedura recenzowania przebiega z zachowaniem zasad poufności – autorzy nie znają tożsamości recenzentów (single-blind review process).

Każda recenzja ma formę pisemną i w zależności od uwag recenzentów ostateczna decyzja może być:

  • Odrzucony (Rejected) – nie ma możliwości ponownego zgłoszenia,
  • Wymagane znaczące poprawki (Major revisions required) – autor(zy) jest/są proszeni o zrewidowanie swoich prac zgodnie z sugestiami recenzentów, a następnie ponowne przesłanie pracy; ta opcja jest wykorzystywana, gdy wymagane są jakieś istotne zmiany,
  • Wymagane niewielkie poprawki (Minor revisions required) – autor(zy) jest/są proszeni o wprowadzenie drobnych zmian zgodnie z sugestiami recenzentów lub Redakcji, a następnie ponowne przesłanie artykułu; opcja ta jest wykorzystywana, gdy wymagane są drobne zmiany związane głównie z formatowaniem tekstu,
  • Zaakceptowany (Accepted) – decyzja ta jest podejmowana, gdy autor (autorzy) wypełnili wszystkie wymagane uwagi recenzentów (przyjmują pracę do publikacji) i spełnili wszystkie niezbędne wymogi redakcyjne.

Nie są przyjmowane recenzje niespełniające merytorycznych i formalnych wymagań.

Wstępnie zakwalifikowany przez redaktora naczelnego do wydania artykuł zostaje wysłany do recenzentów, którzy wypowiadają się na temat jego przyjęcia lub odrzucenia. Recenzenci mają prawo do powtórnej weryfikacji poprawionego tekstu.

W przypadkach spornych powoływani są dodatkowi recenzenci.

Uwagi recenzentów są przekazywane autorowi, który ma obowiązek poprawienia tekstu.

Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu lub odrzuceniu artykułu podejmuje redaktor naczelny czasopisma, zasięgając opinii członków Komitetu Redakcyjnego.

Kryteria kwalifikowania lub odrzucenia artykułu są zawarte w formularzu recenzji.

Nazwiska recenzentów współpracujących będą  podawane raz w roku – w  ostatnim numerze czasopisma, a także opublikowane na stronie internetowej czasopisma (nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji lub numerów wydań czasopisma nie są ujawnione).