Abstract
Pozytywne skutki globalizacji kultury, to m.in. szerokie upowszechnianie najnowszych osiągnięć nauki i techniki wśród różnorodnych grup społecznych, w tym także tych zagrożonych marginalizacją, jaką są osoby z niepełnosprawnością. Korzyści jakich mogą one doświadczać, to nie tylko możliwość otrzymywania profesjonalnej, specjalistycznej opieki medycznej w ośrodkach zdrowia, gabinetach fizjoterapeutycznych, szpitalach, ale pełne uczestnictwo w życiu społecznym poprzez edukację, pracę zawodową oraz powszechne zwalczanie popularnych stereotypów dotyczących ich miejsca i roli w społeczeństwie. Globalizacja, mimo licznych negatywnych ocen jest szansą dla upowszechniania ideałów moralizmu i humanizmu chrześcijańskiego, zgodnie z którymi każdy człowiek, bez względu na swoją kondycję psychofizyczną stanowi istotę wyjątkową, której życie posiada szczególną wartość. Efektem globalizacji kultury jest także szybkie rozprzestrzenianie się wielu groźnych dla społeczeństw, w tym zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnością zjawisk. Należą do nich m.in. nadmierne przywiązywanie wagi do osobistego wyglądu, kształtu sylwetki ciała, urody, ubioru, mody; lekceważenie ludzkiego cierpienia, zanikanie solidarności osób sprawnych i niepełnosprawnych w pokonywaniu codziennych wyzwań życiowych; utrzymywanie się w społeczeństwie krzywdzących osoby z niepełnosprawnością stereotypów, dominacja orientacji życiowej „mieć” nad orientacją „być kimś”. Problemem i zarazem wyzwaniem wielu krajów na świecie jest bezrobocie i edukacja osób niepełnosprawnych. Mimo podejmowanych przez rządy państw wysiłków sytuacja nie jest jeszcze zadawalająca. Osoby niepełnosprawne należą w znacznej większości do najsłabiej wykształconej części społeczeństwa, dlatego w dobie powszechnej informatyzacji i wysoko zaawansowanych technologii mają nikłe szanse na rynku pracy. Bezrobocie jest istotną przyczyną pogarszania się jakości ich życia, prowadzi do życia w ubóstwie.
References
Furmanek W., Zarys humanistycznej teorii pracy (nowe horyzonty pedagogiki pracy), Wydawnictwo IBE, Warszawa 2006.
Heller M., Wszechświat jest tylko drogą. Kosmiczne rekolekcje, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
Jakubczak M., Cielesna tożsamość człowieka współczesnego. Sztuka Leczenia, 4 (1999), s.83-89; cyt. za Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, red. I. Heszen, J. Życińska,Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2008.
Kowalik S., Ja-cielesne – próba nowego spojrzenia. Polskie Forum Psychologiczne, 8 (2003), 1-2 cyt. za Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2008.
Kubacka-Jasiecka D., Ja cielesne i problematyka identyfikacji z ciałem w kontekście wartości współczesnej kultury i zdrowia [w:] Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, red. I. Heszen, J. Życińska, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2008.
Łysiak W., Stulecie kłamców, Wydawnictwo Andrzej Frukacz, EX LIBRIS, Warszawa-Chicago 2000.
Podolski A., Przywrócić sens cierpienia i godność cierpiącego [w:] Święty Jan Paweł II – pierwszy doktor honoris causa Uniwersytetu rzeszowskiego, red. ks. S. Nabywaniec, Wydawnictwo Uniwersytetu rzeszowskiego, Rzeszów 2015.