ROLE OF UNIT PACKAGING VISUAL LAYER IN MARKETING ACTIVITIES
pdf

Keywords

packaging
packaging visual layer
brand
marketing communication

How to Cite

SMOLEŃ, K. (2023). ROLE OF UNIT PACKAGING VISUAL LAYER IN MARKETING ACTIVITIES. Modern Management Review, 28(2), 69-77. https://doi.org/10.7862/rz.2023.mmr.13

Abstract

Packaging and its visual layer form a unique value for a product and have an impact on its image. The component elements of a visual layer are signs whose precise division is shown in a classification based on the structure and functions of signs. Every single sign of packaging has huge importance in the context of providing specific information designed to induce a potential buyer to make a purchase. The aim of this paper is to analyse and synthesise information pertaining to the signs of a unit packaging visual layer in relation to marketing activities – effective consumer communication and attractive product presentation. Considerations and findings presented herein may prove to be useful in the designing of packaging.

https://doi.org/10.7862/rz.2023.mmr.13
pdf

References

Ankiel-Homa, M., Czaja-Jagielska, N., Assman, K. (2011). Projektowanie opakowań jednostkowych – kluczowe aspekty procesu. „Opakowanie”, 7.

Ankiel-Homa, M. (2012). Wartość komunikacyjna opakowań jednostkowych. Poznań: PWE.

Baruk, A.I., (2009). Znaczenie marek produktów spożywczych w opiniach polskich nabywców. „Marketing i Rynek”, t. 16 (2).

Bloch, P.H. (2011). Product design and marketing: reflection after fifteen years. “Journal of Product Innovation Management”, (28).

Cholewa-Wójcik, A. (2016). Weryfikacja możliwości wykorzystania nieparametrycznego testu niezależności do analizy postrzegania wybranych elementów komunikacji wizualnej opakowań. „Humanities and Social Sciences”, nr 23(3).

Cholewa-Wójcik, A., Kawecka, A. (2015). The influence of effectiveness of packaging elements on the consumers’ preferences with the use of marketing eye-tracking technique. “Modern Management Review”, Vol. 20, No. 22(1).

Cichoń, M. (1998). Funkcja informacyjna i edukacyjna opakowań. „Opakowanie”, 2.

Gajlewicz, I. (2021). Zamknięcia do opakowań w przemyśle spożywczym, „Przemysł Spożywczy”, t. 75.

Garber, L., Hyat, E., Boyna, U. (2009). The effect of package shape on apparent volume: an exploratory study with implication for package design. “Journal of Marketing Theory and Practice”, 17.

Kołomańska, K. (2014). Opakowanie jako element sterowania poziomem jakości wizualnej. „Opakowanie”, 12.

—— (2016). Funkcje warstwy wizualnej opakowania – podejście zintegrowane. „Opakowanie”, 4.

Kształt [an entry in:] Słownik języka polskiego [online] [Access: 2.12.2022]. Access on the internet: https://sjp.pwn.pl/szukaj/kształt.html.

Lisińska-Kuśnierz, M. (2009). Preferencje dotyczące elementów warstwy wizualnej opakowań reklamowych. „Opakowanie”, 2.

Pradeep, A.K. (2011). Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży. Gliwice: Helion.

Pyszczek, M. (2011). Wybrane aspekty projektowania warstwy wizualnej opakowań. „Opakowanie”, 7.

Ratajczyk, M. (2020) Metody badania wpływu opakowań na zachowania zakupowe konsumentów [w:] Mazurek-Łopacińska, K., Sobocińska, M., red., Badania marketingowe wobec nowych trendów w otoczeniu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, s. 145–158.

Rudnicki, I. (2000). Zachowania konsumentów na rynku. Warszawa: PWE.

Silayoi, P., Speece, M. (2007). Importance of packaging attributes: a conjoint analysis approach. “European Journal of Marketing”.

Smoleń, K., Cholewa-Wójcik, A. (2021). Consumers’ purchasing decisions as a resultant of the perception of selected elements of the packaging’s visual layer [w:] Kelemen-Erdos, A., Feher-Polgar P., Popovics A., red., FIKUSZ 2021. XVI. International Conference: Proceedings. Budapest: Obuda University. Keleti Karoly Faculty of Business and Management, s. 227–240.

Steward, B. (2008). Projektowanie opakowań. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Szymczak, J. (2003). Wpływ warstwy wizualnej opakowań jednostkowych na decyzje nabywcze [w:] Sojkin, B., red., Wprowadzanie nowego produktu na rynek „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu”.

Szymczak, J., Ankiel-Homa, M. (2008). Projektowanie opakowania jednostkowego dla wybranych (specyficznych) segmentów rynkowych. „Opakowanie”, 2.

Warstwa [an entry in:] Słownik języka polskiego [online] [Access: 2.12.2022]. Access on the internet: https://sjp.pwn.pl/szukaj/warstwa.html.

Wizualny [an entry in:] Słownik języka polskiego [online] [Access: 2.12.2022]. Access on the internet: https://sjp.pwn.pl/szukaj/wizualny.html.

Żmijewska, A. (2016). Warstwa wizualna opakowań jako przedmiot innowacji w przemyśle spożywczym. „Opakowanie”, 9.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Modern Management Review

Downloads

Download data is not yet available.