W celu realizacji standardów etycznych na najwyższym poziomie w czasopiśmie Modern Management Review wdrożono procedury rekomendowane przez COPE (Committee on Publication Ethics).
Wszystkie gromadzone w procesie wydawniczym dane są zgodne z klauzulą informacyjną RODO 2018
Procedura recenzowania artykułów naukowych w Czasopiśmie Modern Management Review
- Do oceny każdego artykułu redaktorzy powołują dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki autora.
- Co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
- Redaktorzy dobierają recenzentów najbardziej kompetentnych w danej dziedzinie.
Między recenzentami i autorami artykułów nie występuje konflikt interesów. - Procedura recenzowania przebiega z zachowaniem zasad poufności.
- Każda recenzja ma formę pisemną i kończy się wnioskiem o dopuszczenie lub odrzucenie artykułu do publikacji.
- Nie są przyjmowane recenzje niespełniające merytorycznych i formalnych wymagań.
- Wstępnie zakwalifikowany przez redaktora naczelnego do wydania artykuł zostaje wysłany do recenzentów, którzy wypowiadają się na temat jego przyjęcia lub odrzucenia. Recenzenci mają prawo do powtórnej weryfikacji poprawionego tekstu.
- W przypadkach spornych powoływani są dodatkowi recenzenci.
- Uwagi recenzentów są przekazywane autorowi, który ma obowiązek poprawienia tekstu.
- Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu lub odrzuceniu artykułu podejmuje redaktor naczelny czasopisma, zasięgając opinii członków Komitetu Redakcyjnego.
- Formularz recenzji znajduje się do pobrania TUTAJ.
- Nazwiska recenzentów współpracujących będą podawane raz w roku – w ostatnim numerze czasopisma, a także opublikowane na stronie internetowej czasopisma.
Każdy recenzent przedkłada wraz z recenzją deklarację recenzenta o niewystępowaniu konfliktu interesów.
Aby przeciwdziałać nierzetelności w nauce (ghostwriting, guest authorship), redakcje Czasopism Politechniki Rzeszowskiej wprowadzają odpowiednie procedury charakterystyczne dla reprezentowanych dziedzin nauki i są na etapie wdrażania podanych rozwiązań:
- Redakcja będzie wymagać podania wkładu poszczególnych autorów w powstanie artykułu (z podaniem ich afiliacji i informacji, kto jest autorem koncepcji, założeń, badań itd.); główną odpowiedzialność będzie ponosił autor zgłaszający artykuł.
- Redakcja będzie wyjaśniać autorom pojęcia ghostwriting i guest authorship, które są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki tego typu działań ze strony autorów będą demaskowane, włącznie powiadomieniem odpowiednich podmiotów.
- Redakcja będzie uzyskiwać informacje o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych i innych podmiotów (financial disclosure).
- Redakcja będzie dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania zasad etyki obowiązujących w nauce.
Konflikt interesów
Między recenzentami i autorami artykułów nie może występować konflikt interesów. Za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem bezpośrednie relacje osobiste (w szczególności pokrewieństwo do drugiego stopnia i związek małżeński), relacje podległości zawodowej lub bezpośrednią współpracę naukową w okresie ostatnich dwóch lat poprzedzających rok przygotowania recenzji. Każdy recenzent wraz z recenzją przedkłada deklarację recenzenta o niewystępowaniu konfliktu interesów. Recenzent jest zobowiązany do poinformowania redakcji czasopisma o występowaniu konfliktu interesów.